BPSC Headmaster Syllabus 2024 Exam Pattern : बिहार हेडमास्टर सिलेबस इन हिंदी & एग्जाम पैटर्न

BPSC Headmaster Syllabus 2024 Exam Pattern – Bihar Public Service Commission (BPSC) has Announced Bihar Headmaster 6061 Posts & Head Teacher 40247 Post Recruitment Exam 2024 Syllabus and Exam Pattern. The BPSC going to Conduct Head Master & Head Teacher Recruitment Written Exam From 28-29 June 2024. Applicants Who are going to take written exam are Checking the Exam Syllabus for BPSC Headmaster and Bihar Head Teacher Exam. We Have to Provide Below Bihar Head Master Exam Date and Download Bihar Head Teacher Syllabus and Exam Pattern.

Advertisements
BPSC Headmaster Syllabus

BPSC Headmaster Syllabus in Hindi PDF 2024 Exam Pattern Download at bpsc.bih.nic.in | बिहार हेडमास्टर सिलेबस & एग्जाम पैटर्न pdf | Bihar Headmaster Exam 2024 Syllabus Download in Hindi | Bihar Head Teacher Syllabus pdf | Exam Scheme | Question Marks.

BPSC Headmaster Syllabus 2024

बिहार लोकसेवा आयोग द्वारा हेडमास्टर & हेड टीचर एग्जाम का सिलेबस जारी कर दिया गया हैं | जिन उम्मीदवारों ने बिहार हेडमास्टर भर्ती परीक्षा के लिए आवेदन किया हैं उनकी परीक्षा 28-29 जून २०२४ को आयोजित की जायेगी | BPSC Headmaster Syllabus को दो भागों में विभाजित लिया गया हैं एक सामान्य अध्यान और दूसरा बीएड से रिलेटेड प्रश्न उतर | उम्मीदवार जो बिहार हेडमास्टर & हेड टीचर परीक्षा में शामिल होने जा रहे हैं उनको BPSC Headmaster Syllabus और एग्जाम पैटर्न जरुर पढ़ना चाहिए | जिससे आप परीक्षा में अच्छे मार्क्स हासिल हासिल कर सके |

Organization NameBihar Public Service Commission (BPSC)
Post NameHead Master & Head Teacher
Total VacancyHead Master 6061 & Head Teacher 40247
Application Form Start (Re-open)11 March 2024
Last Date of Application10th April 2024
Exam Date28-29 June 2024
Selection ProcessWritten Exam
Admit Card Release Statusजारी 21 June 2024
CategoryExam Syllabus
Official Websitebpsc.bih.nic.in

बिहार प्रधानाध्यापक भर्ती परीक्षा पैटर्न

इस भर्ती का परीक्षा पैटर्न निम्नलिखित है –

Advertisements
  • इस परीक्षा में प्रश्नों का प्रकार बहुविकल्पीय होगा.
  • इस परीक्षा में कुल 150 प्रश्न पूछे जाएंगे।
  • जिसमें की 100 प्रश्न सामान्य अध्ययन, तथा बीएड कोर्स से 50 प्रश्न पूछे जाएंगे।
  • इसके लिए आपको कील 2 घंटे का समय प्रदान किया जाएगा।
  • इस परीक्षा में नकारात्मक अंकन 0.25 का प्रावधान किया गया है।
  • इस भर्ती में साक्षात्कार नहीं होगा, अंतिम मेधा सूची केवल लिखित परीक्षा के आधार पर बनाई जायेगी।
क्रमांकविषयअंकसमयावधि
1सामान्य अध्ययन100 
2बीएड पाठ्यक्रम (जो बिहार के विश्वविद्यायों में पढ़ाये जाते हैं)50 
 कुल150 अंक2 घण्टे यानी 120 मिनट
BPSC Headmaster Admit Card 2024 Download

BPSC Headmaster Syllabus In Hindi

यदि आप इस भर्ती के पाठ्यक्रम को पूरी तरह से जानना चाहते हैं तो आप BPSC Headmaster Syllabus In Hindi को पूरा अवश्य पढें, जिससे की आपको इसके पाठ्यक्रम में किसी भी प्रकार की दुविधा ना हो –

सामान्य अध्ययन

  • सामान्य विज्ञान
  • राष्ट्रीय और अंतर्राष्ट्रीय महत्व की समसामयिक घटनाएँ।
  • भारत का इतिहास और बिहार के इतिहास की मुख्य विशेषताएँ।
  • भारतीय राष्ट्रीय आंदोलन तथा इसमें बिहार का योगदान
  • भूगोल.
  • भारतीय राजव्यवस्था.
  • भारतीय अर्थव्यवस्था ।
  • प्रारम्भिक गणित और मानसिक क्षमता परीक्षण।
  • उपर्युक्त विषयों का विवरण इस प्रकार हैं:
  • सामान्य विज्ञान के अन्तर्गत दैनिक अनुभव तथा प्रेक्षण से सम्बन्धित विषयों सहित विज्ञान की सामान्य जानकारी तथा परिबोध पर ऐसे प्रश्न पूछे जायेंगे, जिसकी किसी भी शिक्षित व्यक्ति से अपेक्षा की जा सकती है, जिसने वैज्ञानिक विषयों का विशेष अध्ययन नहीं किया है।
  • राष्ट्रीय और अंतर्राष्ट्रीय महत्व के वर्तमान घटनाओं तथा बिहार से सम्बन्धित प्रश्न पूछे जायेंगे।
  • इतिहास के अन्तर्गत विषय के सामाजिक, आर्थिक और राजनीतिक परिप्रेक्ष्य में विषय की सामान्य जानकारी पर विशेष ध्यान दिया जायेगा।
  • परीक्षार्थियों से आशा की जाती है कि वे बिहार के इतिहास की मुख्य घटनाओं से परिचित होंगे।
  • भारत के राष्ट्रीय आंदोलन के अन्तर्गत उन्नीसवीं शताब्दी के पुनरूत्थान के स्वरूप और स्वभाव, राष्ट्रीयता का विकास तथा स्वतंत्रता प्राप्ति से
  • सम्बन्धित प्रश्न पूछे जायेंगे। परीक्षार्थियों से आशा की जाती है कि वे भारतीय स्वतंत्रता संग्राम में बिहार की भूमिका पर पूछे गए प्रश्नों के भी उत्तर दें।
  • भूगोल विषय में “भारत तथा बिहार” के भूगोल पर विशेष ध्यान दिया जायेगा “भारत तथा बिहार का भूगोल” के अन्तर्गत देश के सामाजिक तथा आर्थिक भूगोल से सम्बन्धित प्रश्न होंगे|
  • जिनमें भारतीय कृषि तथा प्राकृतिक साधनों की प्रमुख विशेषताएँ सम्मिलित होंगी। भारत की राज्य व्यवस्था के अन्तर्गत भारतीय संविधान देश की राजनीतिक प्रणाली, पंचायती राज, विभिन्न विकास योजना सम्मिलित होंगे।
  • भारतीय अर्थव्यवस्था पर प्रश्न बुनियादी अर्थव्यवस्था भारत की अर्थव्यवस्था और बिहार की अर्थव्यवस्था पर ज्ञान की जाँच होगी।
  • प्रारम्भिक गणित और मानसिक क्षमता जाँच पर प्रश्न होंगे।

BPSC Headmaster Syllabus 2024 for B.Ed. : बीएड पाठ्यक्रम

Here is the detailed BPSC Headmaster syllabus 2024 for B.Ed-related questions shared below.

Unit 1

  • Understanding Childhood
  • Children and their childhood:
  • Dimensions of individual development:
  • Adolescence
  • Factors affecting adolescence
  • The contextual reality of adolescence in Bihar

Unit 2

  • Socialisation and the context of school
  • Inequalities and resistance in society
  • Differences in learners based on socio-cultural contexts
  • Understanding differently-abled learners
  • Methods of assessing individual differences

Unit 3

  • Understanding of Identity Formation
  • School as a site of identity formation in teachers and students
  • Concepts, meanings, and definitions of education
  • Constitutional provisions on education that reflect National ideals
  • Education for National development

Unit 4

  • Philosophy and Education
  • Philosophical systems
  • Indian Thinkers
  • Western Thinkers

Unit 5

  • Meaning of equality and constitutional provisions
  • Prevailing nature and forms of Inequality, including dominant and minor genders, and related issues
  • inequality in schooling
  • Differential quality in schooling
  • Right to Education

Unit 6

  • Concept & Nature of Learning
  • Basic Assumptions and analysis of the relevance of Learning Theories Social, Cognitive & Humanistic learning theories
  • Learning as a process of construction of knowledge: a constructivist approach to learning
  • Relationship of learning with school performance and ability of the learner
  • Concept of Motivation
  • Forgetting classroom learning-meaning and its causes;
  • Meaning of learning to learn skills; ways of developing self-study

Unit 7

  • An analysis of teacher’s roles and functions, skills and competencies in the Pre-active phase
  • Characteristics associated with effective teachers
  • Visualising
  • Decision making on outcomes
  • preparing for instruction
  • Preparation of a plan, Unit plan and Lesson plan

Unit 8

  • Motivating the learners and sustaining their attention-importance of stimulus variation and reinforcement as skills.
  • Questioning Illustration and explanation as teacher competencies influencing student learning in the classroom;
  • Strategy of Teaching
  • Approaches to Small Group and Whole group Instruction

Unit 9

  • How children learn a language, with special reference to Skinner, Chomsky, Piaget and Vygotsky.
  • The social and cultural context of language
  • Political context of language
  • Language and construction of knowledge
  • Critical review of Medium of Instruction
  • Position of Languages in India; articles 343–351, 350A

Unit 10

What are academic disciplines – Need/Perspectives of the classification of Human knowledge into disciplines & Subjects-

  • The Philosophical Perspective: Unity and plurality
  • The Anthropological Perspective: Culture and Tribes
  • The Sociological Perspective: Professionalisation and Division of Labour
  • The Historical Perspective: Evolution and Discontinuity
  • The Management Perspective: Market and organisation
  • The educational Perspective: Teaching and Learning
  • Research in subject/discipline:
  • What is interdisciplinary learning?
  • What criteria can be used for quality assurance of interdisciplinary subjects?

Unit 11

  • Equity and equality in relation to caste, class, religion, ethnicity, disability and region
  • Paradigm shift from women’s studies to gender studies
  • Historical background
  • Gender, culture and institution
  • Teacher as an agent of change
  • Methods, Inductive deductive, lecture, discussion, multilingual, source method,’observation method, laboratory method,
  • project and problem-solving method and their advantages, limitations & comparisons

Unit 12

  • Determinants of the curriculum at the national or statewide level
  • The concept of the test, measurement, examination, appraisal, and evaluation and their inter-relationships Purpose and objectives of assessment-for placemen! providing feedbacks’ grading promotion, certification, and diagnostic of learning difficulties
  • Reporting student’s performance- progress reports, cumulative records’ profiles and their uses, and portfolios.
  • Concepts of inclusive school infrastructure and accessibility, human resources’ attitudes to disability, whole-school approach, and community-based education
  • Concept of health, importance, dimensions and determinants of health; Health needs of children and adolescents, including differently-abled children
  • Understanding Peace as a Dynamic Social Reality
  • Developing Resources in Schools for Guidance
BPSC Head Master Exam SyllabusDownload Pdf
Official LinkClick Here
Join Telegram Join Now
Join WhatsApp Join Now

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *